Leírás
Miért éppen a klasszicizmus építészetével kezdett foglalkozni? Ezt a korszakot a művészettörténet-írás addig nem nagyon méltatta figyelemre. Önmagában ez a hiány elég lett volna ahhoz, hogy Bierbauer komoly filológiai munkába kezdjen, ám témaválasztását a közelmúlt építészetelméletei is befolyásolták. A századelő két fontos német könyve az empire és biedermeier kultúráját állította példaként a historizmusból (és szecesszióból) kiábrándult, vagy a romantikus antikapitalizmussal rokonszenvező generációk elé. A másik oldalon a modern építészet előfutárai, Adolf Loos, Peter Behrens és August Perret is a klasszicizmust vélték az utolsó érvényes stílusnak és a korszerű építészet alapjának. Nem véletlen, hogy Bierbauer 1925-ben éppen Reichl Kálmánnal társult, aki már a háború előtt a klasszicizáló modernséget képviselte építészetünkben. És egészen nyilvánvaló – amit később Granasztói Pál szóvá is tett –, hogy Bierbauer azért vonzódott a hazai klasszicista építészethez, mert egyszerűségét, ökonómiáját és polgári otthonosságát rokonnak érezte a kibontakozó modern építészet eszméivel.



![Hunyadi János [budai keserűvíz forrás] – (reklám lap)](https://konyvlap.hu/wp-content/uploads/2024/10/hunyadi-300x466.jpg)



